Oceany zajmują blisko 70% powierzchni naszej planety i zapewniają przeżycie milionom ludzi. Działalność człowieka, w tym między innymi: nadmierne, niekontrolowane połowy ryb, używanie niszczycielskich metod poławiania oraz zanieczyszczanie wód, stanowi główne zagrożenie dla dalszego czerpania korzyści z ekosystemów morskich, będących źródłem tak istotnych zasobów żywności.
Ryby i wodne bezkręgowce są dla wielu ludzi zamieszkujących morskie wybrzeża głównym źródłem pokarmu oraz zapewniają im przeżycie. Aby uniknąć ogromnych nieodwracalnych strat oraz trudnych do przewidzenia konsekwencji przyrodniczych, gospodarczych i społecznych, należy chronić zasoby rybne i właściwie nimi zarządzać. Celem Kampanii EAZA (Europejskie Stowarzyszenie Ogrodów Zoologicznych i Akwariów) jest pokazanie społeczeństwu, że działania człowieka na rzecz ochrony gatunków morskich i interesy komercyjne nie muszą ze sobą kolidować.
Nowa kampania EAZA ukazuje jak konsumpcyjna działalność człowieka zagraża przetrwaniu gatunków morskich. Koncentruje się na tym, jak funkcjonują ogrody zoologiczne i akwaria, i zachęca je do wprowadzenia rzeczywistych zmian w codziennej pracy, aby w ten sposób rozpowszechniać wizję wspólnych dążeń na rzecz ochrony i zarządzania różnorodnością biologiczną mórz.
Kampania skupia się na trzech różnych tematach:
1) spożywanie ryb i owoców morza pochodzących ze zrównoważonych połowów
2) zrównoważone żywienie zwierząt
3) zrównoważone planowanie hodowli gatunków wodnych
oraz na oficjalnej stronie Kampanii (tylko po angielsku): przejdź
Kampania "Jaka ryba?" w śląskim zoo
Kampania realizowana będzie w latach 2020-2021. W tym czasie:
1. przygotujemy okresową wystawę, tzw. "Chatkę bałtycką", poświęconą sytuacji naszego Bałtyku oraz jego mieszkańców;
2. ogłosimy co najmniej 6 konkursów poświęconych tej tematyce;
3. przygotujemy atrakcyjne warsztaty dla dzieci;
4. dwukrotnie zorganizujemy event edukacyjny we współpracy z zaproszonymi gośćmi - pierwszy już 27 czerwca 2020 roku (w czasie obchodów Światowego Dnia Zrównoważonych Połowów);
5. przeprowadzimy kampanię informacyjną na stronie internetowej, Facebooku oraz w tradycyjnych mediach;
6. będziemy propagować ideę ograniczania ilości odpadów, ich segregacji oraz promować odpowiedzialne wybory konsumenckie.
Szczegóły dotyczące poszczególnych działań publikowane będą na bieżąco, w dedykowanych im informacjach zamieszczanych na naszej stronie internetowej oraz fanpage'u na FB. Bądźcie z nami!